יבוא מקביל, הידוע גם כ"יבוא פרללי" הינו ייבוא של מוצרים מקוריים על ידי יבואנים שאינם יבואנים רשמיים של אותו מוצר. בשנים האחרונות בוצעו רפורמות רבות בתחום היבוא, עם הסרת חסמי היבוא, בעקבות כך חלה עלייה רצינית ביבוא המקביל.
רבים תוהים "האם היבוא המקביל טוב או רע?", התשובה תלויה בנקודת ההסתכלות. מצד אחד, אם אתה יבואן רשמי, היבוא המקביל הוא רעה חולה שצריך למנוע. שכן, לאחר שהיבואן הרשמי משקיע כספים רבים במיתוג, פרסום והחדרת המוצר מגיע יבואן כלשהו שהולך ורוכש את המוצר ומייבא אותו, ללא כל פיקוח, ללא צורך לעמוד בתנאים כלשהם מטעם היצרן, והוא יכול למכור את המוצר בכל מקום ובכל חנות. מנקודת מבטו של היבואן הרשמי הוא צודק, הוא השקיע סכומים ניכרים במותג והאדרתו, ולפתע מגיע "יבואן מקביל", לעיתים גם תוך ביצוע תחרות שאינה הוגנת והטעיית לקוח.
מצד שני, הצרכן מקבל אפשרות בין שתי רמות מחירים של אותו מוצר, כשלעיתים ההפרש במחירים הוא של עשרות אחוזים. מבחינת הצרכן, היבוא המקביל שובר את המונופול והמחירים הגבוהים שהיבואן הרשמי קבע, ופותח את השוק לתחרות בריאה אשר מורידה את המחיר של המוצר לשוק.
יבוא רשמי יוצר ריכוזיות במשק ומונע את התחרות החופשית, מצמצם את הפעילות של יבוא פרללי, מונע ערוצי הפצה קמעונאיים, ולא פעם גם מהווה ניצול לרעה של הכוח המצוי בידי היבואן. יתרה מכך, ישנם יבואנים רשמיים שמונעים גישה של צרכנים ישראלים לרכישת מוצרים באינטרנט, תופעה המכונה "גיאו-בלוקינג", אשר מהווה חסימה מוחלטת מפני אפשרות רכישה באינטרנט והיא מבוצעת אחרי שהאתר מזהה את ה־IP של המחשב כישראלי, או מזהה בעת התשלום שכרטיס האשראי הונפק בישראל. מטרת ה"גיאו בלוקינג" שהצרכן יקנה דרך ערוצי ההפצה של היבואן ולא ברכישה מקוונת. ועל מי בעצם גוזרים את הקופון במשק ריכוזי והעדר תחרות? עלינו, הצרכנים הישראלים שסובלים מיוקר המחיה.
אם כן, היתרונות של יבוא מקביל ברורים: השוק הופך לתחרותי וביזורי, ובאורח "פלא" מחירי השוק יורדים משמעותית, ואנחנו הצרכנים זוכים לצרכנות הוגנת. אך לצד היתרונות הרבים, ישנן גם חסרונות. מצד אחד, מדובר בתחרות בריאה, אולם, מצד שני לא פעם קיימת בעיה באיכות המוצר, בתקינותו ובאחריותו, מה גם שאין פיקוח בתחומים מסוימים על יבוא מקביל דבר שעלול לבוא על חשבון האחריות והשירות. היבואנים הרשמיים מתנגדים לקלות שבה ניתן להכניס מוצרים ביבוא מקביל וללא פיקוח, ודווחו אינספור מקרים שבהם צרכנים הגיעו לממש אחריות, כשבידם מכשיר מחברה אחרת.
בשורה התחתונה פתיחת השוק הישראלי למסחר חופשי מהווה תחרות בריאה בשוק, והודות לעובדה זו הצרכן הישראלי מרוויח ירידת מחירי שוק. עם זאת, עלולות להיות חסרונות בולטים ברמת האחריות ובאיכות השירות בהעדר פיקוח ממוסד ומעוגן בחוק.
>> הכנסו למידע אודות ייצור בסין
>> אולי יעניין אתכם גם מידע אודות יבוא מסחרי